REVIEWS
Zingen doet Judith Nijland al geruime tijd. Zo was de Twentse (1969) dit jaar nog te horen als een van de vijf ‘Great Female Voices’ op de cd van contrabassist Harry Emmery. Op zijn beurt heeft de Rotterdammer als een van de vijf gastmusici meegespeeld op haar onlangs verschenen debuutalbum.
De zangeres oogt misschien wat braafjes (‘Opgegroeid tussen de boerderijen in Twente’, zegt ze zelf), maar daar kom je al luisterend snel op terug. Zeven eigen composities en daarbij vier standards, die even verrassend als gedurfd genoemd mogen worden. Want wat te denken van een pittige cover van rockgroep Kiss (‘Sure Know Something’)? Of van ‘Here Comes The Rain Again’ van Eurythmics, door Nijland weliswaar in een langzamer tempo dan Annie Lennox, maar voorzien van een eigen fris stempel?
Judith Nijland staat te boek als jazz-zangeres, maar haar stijl is aanmerkelijk breder. De improvisatieruimte zoekt ze op bij ‘Moonchanges’ middels een intiem staaltje scatten. Ze stelt zich soms, deels door een paar gevoelige nummers met veel pianosound, nogal kwetsbaar op, maar laat zich ook met de nodige bravoure gelden. Het zelf geschreven ‘Don’t Tell Me’ is daar een goed voorbeeld van. Het spel daarin is swingender en brutaler, met daarbij de vermelding dat Christof May een lekker funky partijtje sax meeblaast.
Vincent Okker, Rotterdams Dagblad
Jazz singer Judith Nijland from Holland released her debut al bum last year, and surprisingly included a remarkable cover of Sure Know Something (KISS’ second biggest hit in Holland, that followed up I Was Made For Lovin’ You back in ’79). Don’t expect jazz like Peter Criss’ 1978 solo album on this album titled The Beautiful Reality Of Life. It contains very mellow and smooth jazz only, no big band swing tunes – perfect for a rainy Sunday afternoon.
Most songs are written by the talented singer (who used to be a KISS fan in ’79 and even went to the KISS reunion show in Holland in ’97) herself, but the KISS cover as well as the Eurythmics cover Here Comes The Rain Again stand out most in my opinion. Especially Sure Know Something, which is done very original (you’ll only recognize it because of the lyrics). Most probably this album won’t be most KISS fan’s cup of tea, but if you’re into surprising and original covers you should really try and get this album.
Joop van Pelt, International Kiss Collector Magazine
Judith Nijland is één van de best bewaarde vocale geheimen van Nederland, zo wil het persbericht bij de cd doen geloven. In ieder geval bezit ze een meer dan prettige stem. Haar lage tonen klinken ietwat zwoel en bij de hoge noten houdt ze zich makkelijk staande. Hier en daar doet ze een heel klein beetje aan Karen Carpenter denken. Aan de Engelse uitspraak kan nog wel wat gesleuteld worden. De debuutplaat van Nijland kenmerkt zich door lekkere jazzyachtige composities. Sure Know Something, ooit een piepklein hitje van Kiss, is een hele aangename verrassing. Dat kan wel eens een echte Langs De Lijn-klassieker worden. Verder kabbelt het lekker door, zonder te irriteren. Dat doet alleen het Letty-de-Jong-achtige Moonchanges.
Di-Lan Sun, FRET
Judith Nijland schrijft luisterliedjes en zingt die met een heldere, vriendelijke dictie. Ze schrijft haar liedjes in het Engels, misschien omdat het Nederlands taalgebied haar te beperkt is, maar voor mijn gevoel zouden haar teksten het ook prima doen in het Nederlands. Ze heeft een mooie alt en het resultaat op deze cd klinkt als een klok. Haar songs gaan over grote en kleine zaken in een mensenleven; drankzucht, kinderleed, maar ook het drentelen voor een rijk gevulde klerenkast. De begeleiding is jazzy en geeft veel ruimte aan de zangeres. Gitarist Olaf Tarenskeen speelt mooie solo’s op akoestische gitaar. Maar ook het heldere, lichte toucher van pianist Arjan Hoek en de soepele spelende ritmetandem, bestaande uit drummer Joshua Samson en bassist Harry Emmery, zijn essentieel voor de intieme sfeer van de muziek. The Beautiful Reality of Life is een ongewone cd met vriendelijke, maar toch ook eigenzinnige mainstream jazz. Aan deze productie is veel zorg besteed en dat hoor je eraan af.
Sjoerd van Aelst, North Sea Jazz Site
Zangeres Judith Nijland laat op haar eerste cd zien vele gezichten te kennen, van zwoele jazz en scatts, naar meer pop georiënteerd werk tot nummers met licht Arabische invloeden. Ze schudt het allemaal moeiteloos uit haar mouw, zo lijkt het. Haar cd The Beautiful Reality Of Life bevat twaalf akoestisch opgenomen nummers. Veel eigen werk, maar ook een paar verrassende covers van bijvoorbeeld The Euruthmics en Kiss. Ze maakt van al die stijlen een mooi geheel met haar warme stem. De nummers kennen erg mooie arrangementen en het spel van de band rondom Judith Nijland is uitstekend. Dat laatste was ook wel te verwachten bij het lezen van de namen van bassist Harry Emmery, gitarist Olaf Tarenskeen, pianist Arjan Hoek, percussionist Joshua Samson en saxofonist Christof May. Een afwisselende cd die veel luisteraars kan aanspreken.
Music Maker
Andere quotes:
“Grandioze jazz-cd, vol pakkende songs van eigen hand”
Jeroen de Valk, Utrechts Nieuwsblad en Tubantia
“Mooi geluid en mooie liedjes…we zijn blij met haar cd”
Jacques Klöters, Radio 2, ‘De Sandwich‘
“Judith heeft een mooie stem”
Frits Spits, Radio 2